Додаток
до листа Міністерства освіти і
науки України
від 27.11.2014 № 1/9-614
Методичні рекомендації
з організації патріотичного виховання дітей та учнівської молоді у 2014/2015
навчальному році
Військово-патріотичне виховання дітей
та молоді – це процес цілеспрямованого систематичного формування почуття
патріотизму, духовної та психологічної готовності до виконання громадянського і
конституційного обов’язку щодо захисту суверенітету, територіальної цілісності
держави.
Реалії сьогодення визначили пріоритетні напрями роботи
з військово-патріотичного виховання дітей і молоді. Актуальними є Уроки
мужності (лист МОН від 13.08.2014 № 1/9-412), зустрічі з учасниками бойових дій
на Сході України та волонтерами, відвідання військовослужбовців, які отримали
поранення та проходять реабілітацію у медичних закладах, написання листів у
рамках Всеукраїнської акції «Лист пораненому», встановлення у навчальних
закладах меморіальних дощок (знаків) на вшанування пам’яті загиблих
воїнів-героїв.
Рекомендуємо відновити діяльність пошукових загонів
з метою вивчення бойового шляху військових частин, що розміщені на території
населеного пункту, військовослужбовців, що є випускниками або працівниками
навчального закладу.
Пропонуємо в музеях при навчальних закладах створити
постійно діючі стенди, що відображають події збройної боротьби Українського
народу за територіальну цілісність нашої країни, участь випускників навчальних
закладів, односельців в антитерористичній операції. Корисними будуть
фотоматеріали, підготовлені Національним військово-історичним музеєм України
(для отримання електронних макетів звертатися до заступника директора музею
Тинченка Ярослава Юрійовича за тел. (044) 284-62-12, (044) 280-06-00).
Звертаємо увагу, що з метою відновлення, збереження
і популяризації у суспільстві здобутків Українського народу у боротьбі за
свободу та незалежність; виховання у зростаючого покоління патріотизму,
формування національної ідентичності, вшанування подвигу та героїзму захисників
української державності Указом Президента України від 14 жовтня 2014 року № 806
встановлено День захисника України, що відзначатиметься щорічно 14 жовтня.
Рекомендуємо при відзначенні національних
свят і пам’ятних дат, зокрема Дня захисника України, Дня Гідності і Свободи,
Дня Збройних Сил України, Дня Соборності України тощо, керуватися методичними
матеріалами Українського інституту національної пам’яті; організовувати наукові конференції, семінари,
круглі столи; проводити військово-спортивні змагання, фестивалі-конкурси
патріотичної пісні, прози та поезії, творів образотворчого мистецтва; відвідувати
музеї бойової слави; вшановувати сучасних героїв-захисників України та пам'ять
загиблих за свободу, єдність і незалежність Українського народу.
У 2015 році Україна разом із
світовою спільнотою відзначатиме 70-ту
річницю Перемоги над нацистськими окупантами та завершення війни у Європі. До днів Пам’яті та
примирення 8-9 травня 2015 року пропонуємо долучитися до акції «Ті, хто
боролися за Свободу», ініційованої Українським інститутом національної пам’яті,
та організувати перегляд вітчизняних художніх і документальних фільмів, що
відображають український вимір Другої світової війни, наприклад: «Між Гітлером
і Сталіном. Україна в ІІ Світовій війні», 2002 рік, авт. – Святослав Новицький;
«Війна – український рахунок», 2002 рік, авт. – Сергій Буковський; «Війна без
переможців» 2003 рік, авт. – Ігор Чижов; «ОУН-УПА: війна на два фронти», 2006
рік, авт. – Андрій Санченко; «УПА. Третя сила», 2007 рік, авт. – Сергій
Братішко, Віталій Загоруйко; «УПА. Тактика боротьби», 2007 рік, авт. – Сергій
Братішко; «Київ. Місто, що зрадили», 2008 рік, авт. – Андрій Цаплієнко; «1377
спалених заживо», 2009 рік, авт – Іван Кравчишин; «Чорна піхота», 2010 рік,
авт. – Іван Кравчишин; «Рівень секретності «18», 2011 рік, авт. – Ілларіон
Павлюк; «Служба безпеки ОУН. Зачинені двері», 2011 рік, авт. – Віталій
Загоруйко; «Хайтарма», 2013 рік, авт. – Ахтем Сейтаблаєв; «Корюківка. Злочин
проти людяності», 2013 рік, авт. – Сніжана Потапчук; «Хроніка Української
повстанської армії 1942-1954», 2014 рік, авт. – Тарас Химич.
Заслуговує на увагу художній фільм
«Поводир» (2014 рік, авт. – О. Г. Санін), що перегортає трагічні сторінки
української історії, показує незламний дух українського народу та його волю до
свободи у драматичні часи Голодомору 30-х років минулого століття,
індустріалізації, колективізації та знищення інтелігенції.
Нормативно-правова база з питань патріотичного виховання
Указ
Президента України від 13.11.2014 № 872 «Про День Гідності та Свободи»;
Указ
Президента України від 13.11.2014 № 871 «Про День Соборності України»;
Указ
Президента України від 14.10.2014 № 806 «Про
День захисника України»;
Указ
Президента України від 24.09.2014 № 744 «Про невідкладні заходи щодо захисту
України та зміцнення її обороноздатності»;
Стратегія
державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні,
затверджена Указом Президента України від 24 березня 2012 року № 212;
Концепція
допризовної підготовки і військово-патріотичного виховання молоді, схвалена
Указом Президента України від 25 жовтня 2002 року № 948;
Постанова
Кабінету Міністрів України від 28.01.2009 № 41 «Про затвердження Державної
цільової соціальної програми «Молодь України» на 2009-2015 роки»;
Розпорядження
Кабінету Міністрів України від 08.09.2009 № 1494 «Про затвердження Плану
заходів щодо підвищення рівня патріотичного виховання учнівської та
студентської молоді шляхом проведення на постійній основі тематичних екскурсій
з відвідуванням об’єктів культурної спадщини»;
Доручення
Кабінету Міністрів України від 05.05.2009 № 22966/1/1-09 та План організації
виконання положень Указу Президента України від 27.04.2009 № 272 «Про
проведення Всеукраїнської молодіжної акції «Пам’ятати. Відродити. Зберегти»;
Концепція
національно-патріотичного виховання молоді, затверджена наказом Міністерства
України у справах сім’ї, молоді та спорту, Міністерства освіти і науки України,
Міністерства оборони України, Міністерства культури і туризму України від
27.10.2009 № 3754/981/538/49;
наказ
Міністерства освіти і науки України від 27.10.2014 № 1232 «Про затвердження
плану заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та
учнівської молоді»;
наказ
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 № 1243 «Про Основні орієнтири виховання
учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України»;
наказ
Міністерства освіти і науки України від 07.09.2000 № 439 «Про
затвердження Рекомендацій щодо порядку використання державної символіки в
навчальних закладах України»;
лист
Міністерства освіти і науки України від 13.08.2014 № 1/9-412 «Про проведення
Уроків мужності»;
лист
Міністерства освіти і науки України від 25.07.2014 № 1/9-376 «Методичні
рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у
2014/2015 навчальному році»;
лист Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту України від 09.08.2012 № 1/9-557 «Про методичні рекомендації з
громадянської освіти та виховання у навчальних закладах у 2012/2013 навчальному
році»
лист Міністерства
освіти і науки, молоді та спорту України від 27.07.12 № 1/9-530 «Щодо виховання сучасного
громадянина в полікультурному середовищі засобами позакласної роботи».
Інтернет-ресурси з питань патріотичного виховання
Інститут проблем
виховання НАПН України ipv.org.ua/publications/zbirnuk.html
Український
науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи psyua.com.ua
Український інститут
національної пам’яті memory.gov.ua/publication
Український інститут
соціальних досліджень імені Олександра Яременка uisr.org.ua
Національний
університет оборони України імені Івана Черняхівського
nuou.org.ua/nauka/naukovi-publikatsii.html
Рада
Європи (посібник «Демократичне управління школою) http://www.coe.int/t/dg4/education/edc/Resources/EDCPACK_EN.asp
Миколаївський
обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (методичний посібник «Роль
педагога в посиленні патріотичного виховання») moippo.mk.ua/index.php/vixovna-robota
Черкаський обласний
інститут післядипломної освіти педагогічних працівників (досвід роботи
педагогічних працівників Черкащини та методичні брошури з патріотичного
виховання дітей та учнівської молоді) http://library.ippro.com.ua
Український державний
центр туризму і краєзнавства учнівської молоді ukrjuntur.org.ua
Ліга старшокласників
Черкащини liga.ed-sp.net
Пластовий портал
plast.org.ua
Благодійний фонд
«Героїка» http://geroika.org.ua/
Всеукраїнська
громадська організація «Закінчимо війну» http://stop-war.org.ua/rekom.php; http://stop-war.org.ua/view_news14.php?id=61
Історична
правда istpravda.com.ua
Лікбез
likbez.org.ua
Пам’ятаємо
загиблих memorybook.org.ua
Центр
досліджень визвольного руху cdvr.org.ua
Документальний серіал «Наша
Скриня» www.fayloobmennik.net/3781087
Список використаної
літератури
1. Бака М. М. Фізичне і
військово-патріотичне виховання молоді : навч.-метод.посібн. / М. М.
Бака, В. П. Корж. – К. : Книга пам’яті України, 2004. – 460 с.
2. Бех І. Д., Чорна К.
І. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. –
Київ, 2014. – 29 с.
3. Жаровська О. П.
Національна свідомість як складова патріотичного виховання студентів
педагогічних університетів / Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та
учнівської молоді : зб.наук.праць. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – Вип. 18,
кн. 1. – С. 233 – 242.
4. Жеребцова М. В.,
Бородін С. Е., Ніколаєв О. С. Скаутинг та краєзнавство – система патріотичного
виховання молоді / Збірка статей з історії українського скаутингу. – К. ПП
«Стародавній світ», 2013. – 312 с.
5. Завалевський Ю. І.
Громадянське виховання старшокласників: проблеми, досвід, перспективи / Ю. І.
Завалевський. – Київ, 2003. – 104 с.
6. Івженко Ю. В.
Молодіжні громадські організації як інститут формування соціальної активності
особистості / Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді
: зб.наук.праць. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – Вип. 18, кн. 1. – С. 289 –
296.
7. Карпач Н. І., Олешак
С. П. Особливості розвитку молодіжної участі у волонтерській діяльності /
Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді :
зб.наук.праць. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – Вип. 18, кн. 1. – С. 351 –
360.
8. Окушко Т. К. Методика
формування соціальної ініціативності підлітків у дитячому громадському
об’єднанні / Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді
: зб.наук.праць. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – Вип. 18, кн. 2. – С. 51 –
60.
9. Оржеховська В. М.,
Кириченко В. І., Ковганич Г. Г. Взаємодія навчального закладу і сімї:
стратегії, технології, моделі / Навчальний практико зорієнтований посібник. –
Х. : Точка, 2007. – 192 с.
Сіренко С. М. Удосконалення системи підготовки
класних керівників до
здійснення виховної діяльності в умовах післядипломної освіти : [Електронний ресурс], режим доступу www.kpi.kharkov.ua/archive/Наукова_періодика/elits/2011/29
Немає коментарів:
Дописати коментар