четвер, 20 лютого 2020 р.

Громадськість у співпраці з військовою освітою


Народна Самооборона Львівщини і Центр "Галичина" з 2015 року пильно слідкує за ситуацією з виховною роботою та навчанням у Ліцеї імені Героїв Крут, спеціалізованому навчальному закладі, який є первинною ланкою в загальній системі військової освіти України.
Перше моє знайомство як керівника Центру військово-патроітичного  "Галичина" з Ліцеєм відбулось 12 листопада 2015 року на одному типу науковому заході - на "конференції". Ще тоді я звернувся до тодішнього начальника Ліцею - Р.Саляка з пропозицією ДОПОМОГТИ Ліцею отримати НОВУ зброю для якісного навчального процесу майбутніх командирів. УВАГА, старий совковий полковник просто відмовився! А я ж це зробив для своєї гімназії! А у Ліцеї нам під час знайомства з базою закладу показали металевий мотлох часів срср. З того часу у мене вже кілька років є як М-4, М-16, Форт-221, тюнігований АКМ, пістолети Баретт, СВД так і тепловізор, лазерний далекомір та дрони! А я працюю не у військовому закладі, а у гуманітарному.
Друге знайомство відбулось через рік, коли я читав там лекції. Це вже був серйозний конфлікт. Деталі за посиланням. Знайомство з членами педколективу Ліцею у 2016 р.
І тоді у мене та моїх друзів постало завдання допомогти Ліцею стати українським по-перше та сучасним по-друге.
Спочатку хто такий попередній керівник Ліцею, 78 річний дідусь Роман Саляк? Очолив він заклад у 1990 році, коли той перебував у статусі спеціалізованої школи-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою. Зрозуміло, що таку посаду в радянські части могли зайняти тільки ідеологічно надійні кадри. З цієї ж причини пан Саляк замовчував або уникав поширення інформації про два роки свого керівництва. Він навіть не пускав у гості колишніх випускників 1990-1991 років, які пам'ятали його радянську біографію. Бо у 1992 році полковник Саляк раптом став "націоналістом"!
І кілька слів про нового начальника Ліцею. Полковник Юрій Гусар, професійний військовий, службу розпочав у 24 окремій механізованій бригаді. В подальшому перебував на посадах пов'язаних з вихованням військовослужбовців, курсантів, майбутніх офіцерів у вищому військовому навчальному закладі у Львові. У 2007 році закінчив навчання у Національній академії оборони України за спеціальністю “магістр військово-соціального управління”.
З 2013 обіймав посаду заступника начальника Національної академії сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного по роботі з особовим складом. Учасник бойових дій на сході України (АТО, ООС). Він і його нова команда заступників належить до нової генерації військових професіоналів і є ментально протилежними попередньому керівництву.
Мій 6-й візит до Ліцею Героїв Крут був здійснений вже у якості громадського контролю мною як головою комісії освіти і науки Громадської Ради при ЛОДА з метою переконатись, що зусилля львівської громади та української влади по зміні топ-менеджменту Ліцею у 2018 році стали ефективними для розвитку закладу.
Відразу кажу, що моя оцінка є позитивною і враження були приємними.
Почну з статистики. Сьогодні у ліцеї навчається 430 ліцеїстів з усіх областей України, в тому числі – з окупованих території (АР Крим, внутрішньо переміщені особи). Серед ліцеїстів – 54 юнаки, які є дітьми учасників бойових дій – учасників АТО /ООС. Серед соціальних категорій, 13 ліцеїстів є дітьми-сиротами або дітьми, позбавленими батьківського піклування, 23 – напівсироти, а 59 – діти із неповних сімей. За роки існування випускниками ліцею стали понад 4500 юнаків, більшість із яких продовжили службу у вищих військово-навчальних закладів Міністерства Оборони України, Державної прикордонної служби України, Міністерства Внутрішніх Справ, Служби безпеки України та інших силових структур.За цих півтори роки у ліцеї пройшли вагомі покращення навчально-матеріальної бази.
Так на початку минулого навчального року в ліцеї не існувало жодного об'єкту спортивної інфраструктури, придатного для використання.
Новий гімн нової армії у холі Ліцею!
І це в ліцеї з посиленою військово-фізичною підготовкою! Зараз для профільних предметів було відремонтовано та введено в експлуатацію вуличні гімнастичні снаряди, доведено довгобуд – спортивний майданчик зі штучним покриттям, завершено тривалий ремонт спортивного залу, залу боротьби та введено в дію 3 тренажерні зали; закуплено та отримано від доброчинців спортивний інвентар. Зараз ведуться роботи з відновлення бігової доріжки, майданчика для ігрових видів спорту та майданчика для вуличних тренажерів. Підготовлено та введено в експлуатацію із використанням у повсякденному освітньому процесі електронний тир, відновлено смугу перешкод. Також відремонтовано і змінено покриття стройового плацу.
У належному стані є харчоблок та приміщення, де сплять ліцеїсти. Я відвідав і навчальні кабінети. Тут ситуація значно краща за період до 2018 року. Є вже 6 кабінетів з смарт дошками та іншим сучасним обладнанням. До 2018 року такий кабінет був лише у дружини полковника Саляка, яка також працювала у Ліцеї "простим" вчителем російської, а потім зарубіжної літератури! Загалом проведено ремонти та встановлено мультимедійне обладнання в третині навчальних класів, також оновлено навчальні стенди; закуплено методичну літературу для вчителів. Організовано систему електронного щоденника.
Тепер про трудовий колектив. Середній вік педагогічних працівників змінився: з 58,5 років до 51 років. Хоча сам по собі вік не є показником, але величезна кількість древніх пенсіонерів (вибачаюсь за ейджизм), яка колись була в ліцеї, призвела до неготовності ліцею змінюватися та йти в ногу з часом. Як це проявилось у результатах навчання? Останні 4 роки ЗНО показують, що рівень успіхів випускників є дуже низьким. Особливо це торкається англійської мови. І цю ситуацію не змінити за рік-два. Якщо результати ЗНО з української мови та літератури не змінились у бік покращення, то з англійської мови кількість учнів, які не подолали поріг, достатній для зарахування у сертифікат, зменшилась більше ніж у половину. Це позитивна тенденція!
Такі зміни призводять до змін у відносинах педагогів і ліцеїстів. Раніше в ліцей віддавали батьки хлопців, з вихованням яких не могли самі справитися. А ті, які мріяли стати військовими, під впливами попередніх «порядків» змінювали своє рішення. Тепер тут вибудовуються відносини на довірі, повазі, усвідомленні ліцеїстами своїх обов'язків та мотивованості у русі до мети.
Підсумовуючи побачене та оцінене мною у Ліцеї ще раз підтверджу - зміни керівництва у закладі стали позитивним явищем! Так тримати!
Знайомство з технікою прицілювання та тримання зброї на макеті М-4 у 2019 році.
Запросило нове керівництво! 

неділя, 9 лютого 2020 р.

Національно-патріотична робота в розрізі конкретної області. Моніторинг громадськості


Комісія освіти і науки одним з пріоритетних завдань у своїй роботі визначило на 4 квартал 2019 року  моніторинг  стану національно-патріотичної роботи у Львівській області.  У вересні голова комісії та керівник Центру "Галичина" С.Хараху розробив та представив на засіданні комісії маркери моніторингу та  відправив лист на адресу керівництва Департаменту освіти і науки ЛОДА щодо отримання інформації для цієї роботи. Однак з’ясувалось, що для збору інформації зусиль лише Департаменту освіти і науки виявилось замало. У листопаді ми вже скерували інформаційний запит на ім’я голови ЛОДА.  
І цю інформацію нам надали у визначений законом термін. Це плюс у роботі ЛОДА. Тепер за змістом
Департамент освіти і науки ЛОДА надіслав мені відповіді про стан роботи у напрямку національно-патріотичного виховання за вказаними мною маркерами – параметри розвитку гри «Джура», показники розвитку гуртків національно-патріотичного виховання та забезпечення новою літературою відповідної тематики у школах. Аналіз даних показав наступні тенденції. Статистика ведеться не у всіх напрямках якісно. Наприклад, звіт з позашкільної  роботи виявився сфальсифікованим, адже данні за 2016-2017 н.р. виявились тотожними з даними …. 2018-19 років. Т.б. за часів попереднього керівництва у
структурах ЛОДА цій роботі не надавали належної уваги? Чи це некомпетентність відповідального працівника? Адже без наукового аналізу та підготовки рекомендацій щодо розвитку діяльність може бути неефективною, без належного контролю і надані дані можуть виявитись взятими зі стелі. Громадська Рада готує відповідного листа про введення у оману комісії освіти і науки, що є службовим недбальством та може тягнути за собою адміністративні стягнення. Попередньо за наявними даними можу констатувати, що найбільше зростання у позашкіллі отримали такі напрямки роботи як фізо (прикладна фізична підготовка) – зростання більш ніж у 15 разів, військово-історичний напрямок – в 7 разів та прикладна військова підготовка (стрілецькі гуртки, медичні, десантники, прикордонники та ін.) – у два рази. На цьому фоні загрозливо виглядає різке падіння кількості гуртків козацького виховання - удвічі, а дітей в них так взагалі майже втричі – з 929 дітей до 355 минулого року. Цей факт має невиразну кореляцію зі зростанням розвитку гуртків «Джура» - у кількості зростання з 148 гуртків до 156. А у розрізі дітей – з 1525 до 2326 осіб. Повний аналіз представлю найближчим часом.